Scooterama
-fra scooterens verden


I 1952 konstruerede franskmanden Georges Monneret en amfibie Vespa for at deltage i Paris-London rallyet. Han krydsede den engelske kanal i fin stil (se billedet), men hans tur satte alligevel gang i det politiske pres for at bygge en tunnel under kanalen.

 


Mange husker sikkert filmen Schwarzwaldmädel med unge Sonja Ziemann i hovedrollen. Sonja kørte på en Riedel scooter magen til denne model "Till". Men den tyskfabrikerede scooter er meget sjældent set i København, og det skyldes nok at firmaet gik konkurs i 1951 mindre end et år efter lanceringen af den eksotiske model.

 


En af verdens mest luxuriøse scootere var Bastert, der blev markedsført som en "Einspur Auto". Den blev produceret i Tyskland 1952-1956 og må i det mindste have givet Maico Mobil konkurrence med hensyn til den æstetiske fremtoning.

 


Den firhjulede Tiger var Messerschmitts hurtige sportsmodel. I dag kan man få en helt ny replika, som udelukkende har den ydre form til fælles med den originale kabinescooter. Den kan køre næsten dobbelt så hurtigt, og prisen er også derefter - ca. 80.000 DM.

 


Er der nogen, der kender denne mand - eller har set den venstre sko? Oplysninger der kan føre til sagens opklaring modtages på vespa_sko@bigfoot.com.

 


Dette er ikke en tidlig prototype af Vespa men derimod en fornem pedalscooter fremstillet af firmaet Ferbedo i Nürnberg i 1958. Hvem kunne ikke tænke sig at få den i fødselsdagsgave?

 


Den er ikke så komfortabel at køre på, men til gengæld holder en Bazooka Vespa i klubhuset rockerne fra døren. Modellen har iøvrigt betegnelsen Vespa 150 A.C.M.A. T.A.P. (Troupes Aéro Portées) og den blev bygget i Frankrig i 1959 til brug ved faldskærmsudkastning under konflikterne i Algier og Indokina.

 


Verdens højeste scooter er uden tvivl denne Lambretta. Den er forlængst taget ud af produktion, og et af problemerne med den var, at man skulle kravle ned ad stigen og ind i førerhuset for at betjene kickstarteren.

 


Kabinescooteren lever i bedste velgående - her er den schweiziske Peraves Eco Mobile. Den koster godt nok ca. en halv milion, men så har den også en topfart på over 270 km/t og kan dermed køre fra de fleste nedringede BMW'er i joggingtøj inde på H.C. Andersens Boulevard.