Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length

Advanced search

20099 Posts in 3373 Topics- by 675 Members - Latest Member: Dessie Carreno
Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Galvanisering (varm/kold) samt pulvermaling  (Read 2966 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
JacW
Scooter Junkie

« on: 17-04-2007 13:04 »

Hej Forum

Scooterfeberen har indfundet sig - sidder og skriver i arb.tiden fordi der er et spørgsmål der trænger sig på Shocked Allerede bidt af at høre 2-takter til og fra arbejde.

Har ikke akutte planer (evt 1-2 år), men vil høre forums erfaringer eller meninger om følgende:
1) Er det prøvet med held at galvaniserer en scooter? Ved man kan både varm og "kold" galvaniserer, men har kun hørt om MC's, 2CV'er samt Landrovere. F.eks. hvad med stelnummer, kan det ses bagefter?
2) Er det prøvet at bruge pulvermaling med efterfølgende "bagning" i ovn?

Grunden til jeg spørger er at jeg kan se på næsten alle scootere at de ruster lidt her og der, evt ville Landrover tilgangen sikre man kunne koncentrerer sig om tuning og tech udstyr

Jacob

'86 PX166
'62 S3 Li200
'70 DL200
(... og chefmekaniker på svigerfars '65 SS180)
munken
Administrator
Dr. Scoot

« Reply #1 on: 17-04-2007 19:19 »

Hep!
Jeg har ikke prøvet at galvanisere en scooter - men jeg tror på ingen måde at den ville kunne klare en traditionel galvanisering. Varmgalvanisering sker ved 460 grader!!!!

Kold galvanisering har som sådan intet med traditionel galvanisering og er i mine øjne blot en pop-betegnelse for at grunde med zinkholdig primer - altså med andre ord ikke i nærheden af den holdbarhed som opnås ved varm galva.

De fleste sandblæsere mm. tilbyder metallisering som er den bedste løsning til din scooter.
Metallisering kaldes også metalsprøjtning eller sprøjtegalvanisering. Det mest benyttede materiale er bimetal - en blanding af aluminium og zink. Metallisering med bimetal er den mest profitable for sandblæseren - og samtidig også den mest benyttede - men den giver en meget ru, knoppet overflade, med meget slibearbejde til følge.  Benytter din sandblæser/maler i stedet ren zink giver det en smuk glat overflade med en meget god hæftebund for grundfarven. Gladsaxe metalsliberi laver et godt stykke arbejde på den front.

/Kas

Kasper Munk aka. Flameboy 
don't step on the toes attached to the legs that carry the ass you might have to kiss at a later date
----------------------
Vespa Super Sport 1968
Vespa Gran Luxe 1961
Vespa Rally 200 1975
(Suzuki GT500 1976)
søren k
Scooter Junkie

« Reply #2 on: 21-04-2007 07:56 »

Et af vores medlemmer har fået sin GL galvaniseret hos Astral Galvano, vistnok med ganske godt resultat. Han fik det som en vennetjeneste så jeg ved ikke hvad det vil koste, men jeg forsker lige lidt i det.

'60 Lambretta TV175
'60 Vespa GS160
søren k
Scooter Junkie

« Reply #3 on: 22-04-2007 00:37 »

update: Astral er lukket.

'60 Lambretta TV175
'60 Vespa GS160
munken
Administrator
Dr. Scoot

« Reply #4 on: 22-04-2007 09:32 »

Men hvad er mere interessant. Kunne eksempelvis bundpladen klare galvaniseringen?

Cheers
Kasper

don't step on the toes attached to the legs that carry the ass you might have to kiss at a later date
----------------------
Vespa Super Sport 1968
Vespa Gran Luxe 1961
Vespa Rally 200 1975
(Suzuki GT500 1976)
Gamle Ole
Scooter doktor
Scooter Junkie
*

« Reply #5 on: 22-04-2007 10:21 »

Det er da en meget interessant diskution, forhåbentlig på det teoretiske plan. Hvorfor dog galvanisere en gammel Vespa scooter ??

Scooterne har holdt, normalt rimeligt godt i op til 60 år hvor man bare har sat dem ubeskyttet udendørs, kørt dem i sne og pløre og ellers ikke passet særligt godt på dem.

De scootere vi alle har idag, bliver restaureret med ny bund og diverse pladearbejde og rustbeskyttet efter alle kunstens regler. Passet og plejet kun nødigt taget ud i regnvejr og slet ikke om vinteren.

Så uden galvanisering burde de holde i måske 120 år mere og til den tid er vi alle forhåbentlig døde og borte og det er for øvrigt heller ikke til at få benzin til at køre dem.

Så hvorfor ?????

Med venlig hilsen Ole

Vespa Parts, Langelandsvej 45, 2000 Frb.
Stedet hvor man køber reservedele og får repareret sin Vespa i København.

Åbent man-fre 12-18 og lørdag 10-14
munken
Administrator
Dr. Scoot

« Reply #6 on: 22-04-2007 12:23 »

Nej, men benzin bliver ikke noget problem. På det tidspunkt er en af vores forumbrugere blevet milliardær på at sælge højeffektive og ikke forurenene el-motorer til at sætte i scootere;-)WinkWink

Cheers
Kasper

----------------------
Vespa Super Sport 1968
Vespa Gran Luxe 1961
Vespa Rally 200 1975
(Suzuki GT500 1976)
søren k
Scooter Junkie

« Reply #7 on: 22-04-2007 12:41 »

update2: min ven Steffens GL blev koldgalvaniseret og guldkromatiseret...næh, jeg ved heller ikke hvad det betyder. Men som sagt fik han det som en gave, og uden at vide hvad det vil koste at få en hel scooter galvaniseret er det nok deroppe omkring hvor de færreste vil ofre penge på det. Han fik bundpladen skiftet af andre årsager, men en sund gammel bundplade havde vel klaret sådan en elektrolytisk galvanisering OK?

'60 Lambretta TV175
'60 Vespa GS160
el esso
Scooter Junkie

Meccanico di precisione

« Reply #8 on: 22-04-2007 13:56 »

ja eller en motor der kører på guld, diamanter og billigt asiatisk krom!!!
totalt BLING BING, og til den tid sikkert billigere end GAZZZZZZ
 Twisted Evil

Nej, men benzin bliver ikke noget problem. På det tidspunkt er en af vores forumbrugere blevet milliardær på at sælge højeffektive og ikke forurenene el-motorer til at sætte i scootere;-)WinkWink

Cheers
Kasper

VESPA GS172
VESPA CIAO
VESPA BRAVO
LAMBRETTA LI150
YAMAHA YL1
YAMAHA XS750
VOLVO 745
VOLVO 940 TURBO
MF 690 & 31
JacW
Scooter Junkie

« Reply #9 on: 22-04-2007 17:35 »

Tak for meldingerne Exclamation Ole har ret, men ved ikke om det kun gælder for pre 80'er scooterne. De PX'ere  jeg har set via DBA var alle under angreb i bunden.

Vil overveje metallisering, når min på et tidspunkt skal af med rusten og Stenosgadens hattelak Rolling Eyes

Jacob

'86 PX166
'62 S3 Li200
'70 DL200
(... og chefmekaniker på svigerfars '65 SS180)
Erik
Scooter Newbie
*

« Reply #10 on: 25-05-2007 23:13 »

Hej allesammen,
Jeg fik min 1962 Vespa GL sandblæst, kold galvaniseret og derefter lakeret i 1981. Bunden overmalede jeg efterfølgende med Tectyl. Den har holdt sig fint lige siden.

mvh Erik

Erik
Krede
Scooter Newbie
*

« Reply #11 on: 10-06-2007 23:19 »

Hej allesammen,
Jeg fik min 1962 Vespa GL sandblæst, kold galvaniseret og derefter lakeret i 1981. Bunden overmalede jeg efterfølgende med Tectyl. Den har holdt sig fint lige siden

Det er nok desværre ikke helt billigt.. men afgjort en fornem løsning Smile

At prøve at varm galvanisere en scooter tror jeg er en meget dårlig ide.
Jeg kører selv i en "Murena" til daglig.. den første og en af de eneste biler der er rigtigt varm galvaniseret (renault espace, er en anden).
Ingen bil fabrikanter bruger denne metode i dag, så vidt jeg ved, og Matra der i sin tid byggede murenaen havde vist en hel del bøvl med at forhindre chassiet i at bule og bøje under varmen... de løste det aldrig helt... rammen er ok,men større stykker plade så som bunden i bagagerummet mm buler stadig flot, men det er nu en lille pris at betale for at kunne køre en 25år gammel fransk!!! bil uden skyggen af rust  Cool

Jeg kunne ikke forestille mig at en varm dyppet scooter af tynd Italiensk stålplade ville tage sig særligt heldig ud....desværre Sad
« Last Edit: 10-06-2007 23:27 by Krede » Logged
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: